Thursday 21 September 2023

Tips mudah untuk Ubah Diri dan Jadi Orang yang Berjaya.

Kalau difikirkan susah ya nak bangun dari setiap ujian yang kita lalui. Ya betul ujian yang kita lalui tu tak sama setiap orang dan juga ianya sesuai dengan kemampuan kita. Tapi waktu tu, saya di Tingkatan 4, tinggal di asrama. Masih jelas lagi betapa struggle nya nak lawan diri sendiri, remaja yang waktu tu mahukan kebebasan dan tidak tahu lagi erti kehidupan sebenar.

Lahir pula dalam broken family, ibu ditinggalkan waktu umur 3 tahun, dan ibu pula menghidap sakit schizophrenia, bukan senang nak lalui hidup hari-hari. Air mata menemani diri kerap kali rasa tekanan dalam belajar. Susah dari segi ekonomi, susah dari segi perhubungan kasih sayang ibu ayah. Macam-macam lagi ujian lain.

Tetapi, satu ayat yang mengubah diri ni sehingga saat ini, aku masih segar dalam ingatan, kata-kata dari Guru Kelas aku waktu tu, Teacher Sharifah,

"Fishah, stop fikir tentang apa yang kamu tengah lalui sekarang, sebab apa yang awak lalui itu sekarang tidak dapat mengubah apa-apa jika awak masih meratapi kesedihan ujian tu, semua itu diluar batasan awak, apa yang awak boleh buat adalah ubah diri awak, ubah family awak, kejar untuk berjaya"

Waktu tu pelajaran saya sangat teruk, ingat lagi subjek add math saya GAGAL, dan subjek lain dapat E, D, C, mostly memang teruk lah. Malu, stress semua ada.

Tapi sejak dari hari tamparan ayat Guru Kelas tu, tak tahu la kekuatan mana yang Allah hadirkan, hati waktu tu tekad nak ubah diri, buku latihan yang sedia ada, saya buat satu-satu dari muka depan hingga muka belakang, tak ada satu yang tak habis, dan yang mana tak faham akan tanya terus pada guru subjek tersebut.

And terkejut ya, exam SPM saya dapat subjek Additional Math tu A+, sangat terharu. Dan sehingga lah saya dapat sambung belajar matrikulasi, seterusnya Degree, dan sekarang sudah bekerjaya sebagai seorang Ahli Farmasi (Pharmacist). Bukan mudah nak kecapi apa yang ada sekarang tapi ya saya sangat bersyukur Allah jentik hati saya untuk berusaha bersungguh-sungguh melalui kata-kata nasihat dari Guru Kelas tersebut. Semoga Allah merahmati beliau.

"Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri" - Surah Ar-Ra'd ayat 11

Jadi betul lah apabila kita beriman dengan ayat ini, nak berjaya dunia mahupun akhirat, kita kena ubah diri kita dahulu baru Allah mengubah nasib hidup kita. Yakin lah dengan janji ALLAH, inshaALLAH waktunya akan tiba.

Sedih bila kenangkan ujian kita, hendak menangis? Silakan. Tapi jangan lama! Bangun dan terus berjalan, berusaha selagi ada, lawan tetap lawan dengan jiwa kita yang tengah remuk. Tawan balik hati kita dengan buatkan perubahan demi perubahan. Kita tak tahu usaha mana yang ALLAH redha, usaha mana yang ALLAH berikan keberkatan dalam hidup. Jadi teruskan berjalan okay.

Yes, masalah tu akan tetap ada, cuma bezanya kita berada di tahap mana dengan masalah itu. Adakah kita membawa beban yang berat dengan keadaan diri yang lemah sehinggakan kita tak dapat berjalan lagi atau kita cari cara untuk bawa beban tu dengan kekuatan yang luar biasa?

Masa tak menunggu kita, jadi cipta kejayaan yang awak impikan. Jalan terus ya. Saya yakin setiap orang ada cerita kejayaannya masing-masing. Create yours!

Ujian demi Kebahagian.

Fishah Shukri,

boleh follow telegram saya untuk lebih banyak cerita menarik tentang kehidupan, tips kesihatan, kecantikan, mental health dan juga kejayaan bisnes.

> Takaful❤️: https://t.me/dsfishasharing


No comments:

Post a Comment